
ב"ה
פרשת בלק
״מה טובו אהליך יעקב משכנותיך ישראל״ (במדבר כ״ד, ה׳)
רש״י פירש: על שראה פתחיהן שאינם מכוונים זה מול זה, (פתחי האוהלים, ומשום צניעות שהייתה בהם)
רבי ברוך ממז׳יבוז׳ מפרש על דרך מליצה- ראה פתחיהן שאינם מכוונים, היינו פתחן של ישראל אינו מכוון ושווה עם פתחו של הקב״ה. כי ה׳ יתברך פותח לישראל פתח הרבה יותר גדול ממה שהם פותחים. וכמו שאמרו חז״ל: פתחו לי פתח אחד של תשובה כחודה של מחט, ואני פותח לכם פתחים שיהיו עגלות וקרונות נכנסות בהם.
אין עלינו דרישה לעשות את כל הדרך של התשובה לבד אלא לעשות את מה שנוכל לעשות כפי כוחנו כפי יכולותינו בהרבה או במעט, בסור מרע ועשה טוב, בתורה ותפילה, ובפרט באמירת תהילים המסוגלים מאוד לתשובה, את שאר הדרך יעשה ה׳ יתברך, וכמו שכתוב במדרש על הפסוק ״שובו אליי ואשובה אליכם״- משל לבן מלך שהיה רחוק מאביו מהלך מאה יום, אמרו לו אוהביו: ״חזור אצל אביך״, אמר להם: ״איני יכול״. שלח לו אביו ואמר לו: ״הלך מה שאתה יכול לפי כוחך ואני בא אצלך בשאר הדרך״. ה׳ יתברך כבר יושיע אותנו ויקרב אותנו גם מהמקומות שבהם אנו ניצודים ואין לנו מושג איך נצא משם, אם נעשה את המעט שאנו יכולים.
הרב אורי זוהר זצ״ל סיפר שבתחילת דרכו היה עדיין חובב כדור רגל מושבע ולא יכל להתנתק מלראות את המשחק בטלוויזיה. פעם אחת באמצע המשחק שאל את עצמו: האם אתה מסוגל לקום מהספה וללכת שני צעדים לאחור? קם וצעד שני צעדים אחורה והמשיך לצפות במשחק. שוב שאל את עצמו: האם אתה יכול לילך עוד צעד לאחור? ואכן צעד גם אותו והגיע לפתח החדר, אם יעשה עוד צעד לאחור לא יראה את הטלוויזיה. שאל את עצמו שוב, וסיפר שהיה לו קשה מאוד אך נכנסה בו רוח טהרה וראה שגם את זה הוא יכול. ומאז התנתק והתקדם בצעדי ענק בתשובה ונעשה גדול מאוד בתורה ובזיכוי הרבים.
שבת שלום ומבורך.
נכתב ע"י הרב דוד הי"ו – כולל "אביר יעקב" – בית שמש
בראשות מורנו הרה"ג הרב שמעון מועלם שליט"א